Misschien wel de allerleukste toerfietsvereniging van Midden-Nederland!

Huisregels

 

Veiligheid is echt een speerpunt voor Snel Verzet Hoogland. Wielrennen is immers een risicosport. Daarnaast hebben wielrenners helaas niet zo’n best imago. Daarom vragen we van al onze leden zich te committeren aan sociaal en veilig rijgedrag, en elkaar hierop aan te spreken wanneer nodig.

Via diverse maatregelen en initiatieven proberen wij de veiligheid van onszelf en andere weggebruikers zo goed mogelijk te waarborgen.

Dat doen we onder meer door:

  • het opleiden van wegkapiteins
  • veiligheidsrichtlijnen/huisregels (even naar beneden scrollen)
  • EHBO-cursussen
  • registratie van valpartijen
  • een veiligheidscommissie die adviseert via de Tjoep, website en nieuwsbrief.

Beter één helm op je hoofd dan tien thuis aan de muur

 

Onderstaande richtlijnen zijn er voor onze veiligheid én die van onze medeweggebruikers. Het zijn dus ook fatsoensnormen. En nee, het is niet altijd makkelijk om elkaar erop aan te spreken, maar we vragen je het toch te doen.

1. Helm is verplicht

Het dragen van een helm is verplicht. Daarover gaan we niet eens in discussie. Daarnaast raden we sterk aan handschoenen te dragen. Het kan schade aan je handen bij een eventuele val echt beperken.

2. Zorg dat je fiets in orde is

Oude banden, losse spaken… je wilt niet weten wat een ongelukken daardoor kunnen gebeuren. Je fiets is aan slijtage onderhevig, dus check geregeld of je er veilig mee de weg op kunt en onderneem actie wanneer dat nodig is. Of laat dat doen door de fietsenmaker.

3. Volg de instructies van de wegkapitein

Onze wegkapiteins hebben de leiding. Punt. Soms kan het voorkomen dat er onvoldoende wegkapiteins zijn. Is er voor jouw groep een keer geen wegkapitein? Bepaal dan onderling wie de groepsleider is en de route en snelheid bepaalt.

4. Rij twee-aan-twee

De meeste ongelukken ontstaan als de groep in een lint rijdt, of wanneer drie of meer mensen naast elkaar rijden. Fiets dus zo veel mogelijk met z’n tweeën naast elkaar, en wijk daar alleen vanaf als het echt niet anders kan.

5. Blijf achter je voorganger

Uiteraard mag je van positie wisselen om bijvoorbeeld ook eens op kop te rijden. Maar wanneer je achter iemand rijdt, zorg dan dat je voorwiel achter diens achterwiel blijft. Dan blijf jij overeind als je voorganger plots moet uitwijken.

6. Geef signalen bij obstakels en tegenliggers

Wijs elkaar op risico’s, zoals putdeksels, gaten, paaltjes, stokken of zand. Via een handgebaar en/of roep even. Komt er een auto of fietser tegemoet, waarschuw achterliggers dan met een armgebaar en roep “Tegen”. Bij inhalen, kijk eerst of dat veilig kan en rem af wanneer nodig. Gebruik je bel om kenbaar te maken dat je eraan komt en waarschuw de groep met een armgebaar en roep “Voor”.

Zorg ervoor dat het signaal van de voorste rijders ook achterin de groep terechtkomt. Let op bij paarden! Die kunnen schrikken van hard geroep en van een peloton wielrenners, dus rem gewoon af.

7. Let extra goed op met oversteken

Oversteken met een groep werkt echt anders dan in je uppie. Waarschuw de mensen achter je of er verkeer aankomt. Is de weg vrij, dan roep je “Vrij”. Check na het oversteken altijd of iedereen er is en wacht tot de groep weer compleet is.

8. Houd je handen bij je remmen

Je moet gewoon op tijd kunnen remmen. Zeker in een groep. Als je te laat bent en hard moet remmen, komen de mensen achter je in de problemen en zijn de gevolgen niet te overzien. Dus: GEEN handen op het stuur, maar ALTIJD bij je remmen. Het gebruik van een triatlonstuur is tijdens groepsritten verboden.

9. Rustig aan na een bocht

Een groep komt anders door een bocht dan een individu. Achterin is gewoon meer tijd nodig om weer op snelheid te komen. Dus om te voorkomen dat mensen steeds volle bak gaten moeten dichtrijden, hoor je voorin rustig aan weg te rijden uit een bocht.

10. Samen uit, samen thuis

Houd elkaar in de gaten, spreek elkaar aan en houd het veilig! We snappen dat als je goede benen hebt, dat je soms meer wilt. Maar rijd elkaar niet “in de vernieling”. Wie moe wordt, is minder alert en dan ligt een stuurfoutje of erger zomaar op de loer. Als je dit bij je zelf merkt ga dan op de tweede of derde rij fietsen, waar het ‘t makkelijkste rijdt. Denk je het bij een ander te zien, check het dan even en zorg voor elkaar.

Wij worden gesponsord door deze topbedrijven: