Beter één helm op je hoofd dan tien thuis aan de muur

Gelukkig valt het aantal ongevallen afgelopen jaar mee, maar hadden het er toch ook weer veel minder kunnen zijn als we een paar richtlijnen iets beter in de gaten hadden gehouden. Soms ging het net goed, maar je kunt niet altijd geluk hebben, daarom toch een overzicht van voorzorgsmaatregelen die we kunnen nemen om de (bijna) ongevallen te voorkomen, zodat we niet alleen een fantastisch fietsjaar hebben, maar ook nog een veilig jaar. Daarnaast zijn er ook veel veiligheidsrichtlijnen ook nog eens fatsoennormen, dus spreek elkaar er ook op aan. Hier is de top 10:

  1. Draag een helm (verplicht!) en handschoenen, bij een eventuele val valt dan de schade aan je lichaam meestal nog mee.
  2. Volg de instructies van de groepsleider altijd op. Vaak is deze persoon aanwezig, zo niet wijs dan in jullie midden zelf iemand aan, die de route en snelheid bepaalt
  3. Oversteken: Houd er rekening mee dat er nog een flinke groep achter je aankomt, als je in je eentje bent, kun je vaak nog wel oversteken, maar met een groep is dit helemaal anders. Waarschuw de mensen achter je, door aan te geven of er verkeer aankomt of aan te geven dat de weg vrij is: “Vrij” roepen
  4. Obstakels: putdeksels, gaten, paaltjes, etc. Geef ze met een handbeweging aan en/of roep even. Vergeet ook het signaal van de voorste rijders niet door te geven naar achteren, want de eerste 3 rijen horen het misschien wel, maar die daar achter niet meer
  5. Tegenliggers: Waarschuw met een armgebaar en met het roepen van “Tegen” dat er of een ander fietser of auto de groep tegemoet komt, en als je iets inhaalt, geef dan aan: “Voor”
  6. Met z’n 2-en naast elkaar: De meeste ongelukken ontstaan als er in de groep niet met z’n 2-en naast elkaar fietsen, maar het op een lint gaat of met zijn 3-en naast elkaar of wat dan ook. Dus 2 aan 2, dat is het beste
  7. Zorg ervoor dat je voorwiel achter het achterwiel blijft van je voorganger. Moet je voorganger uitwijken oid dan “neemt” hij/zij jou niet mee in de uitwijking
  8. Houd je handen bij je remmen, het is misschien comfortabel om je handen boven op je stuur te leggen, maar als er geremd moet worden, lukt dat nooit meer op tijd, dus handen bij de remmen. Ook mensen die een triatlonstuur hebben, dit hoor je in de groep niet te gebruiken!Rem niet te plotseling: Te hard remmen betekent dat de rijder achter je, eerst moet reageren en dan ook gaat remmen, die doet dat nog harder en diegene daar achter ook weer, met alle gevolgen van dien
  9. Na de bocht niet direct aanzetten. Als je na de bocht direct heel hard aanzet, dan gaat dat bij de eerste 4 rijen nog goed, maar achterin op de laatste rijen moeten de mensen heel veel snelheid maken, het kan dus wel gebeuren dat als de groep voorin een dikke 30 rijdt, er achter in het “gat”met 50 km/h dicht gereden moet worden
  10. Samen uit samen thuis, houdt rekening met elkaar, rijd elkaar niet “ in de vernieling” want mensen worden dan moe, maken stuurfoutjes, zijn niet meer alert etc. etc. Als je dit bij je zelf merkt of ij een ander ziet, geef het aan elkaar door en ga dan op de tweede of derde rij fietsen, die is meestal de makkelijkste rij om te fietsen. En natuurlijk nog veel en veel meer.

Houd elkaar in de gaten, spreek elkaar aan en houd het veilig!
Volgens artikel 12 van ons Huishoudelijk Reglement staat de veiligheid van de rijders onder alle omstandigheden voorop. Tijdens training- en/of clubtochten wordt daarom van alle deelnemers verwacht dat ze een goedgekeurde fietshelm dragen. Verkeersregels en aanwijzingen van begeleider(s) moet je altijd in acht nemen.

Wij willen geen Fabio Casartelli op onze naam hebben!

Fabio Casartelli
A plaque on Col de Portet d'Aspet where Fabio Casartelli died
A plaque on Col de Portet d'Aspet where Fabio Casartelli died
Personal information
Date of birth 16 August 1970(1970-08-16)
Date of death July 18, 1995 (aged 24
Country Italy
Gold medal, 1992 Olympics Individual road race


Sponsors

Isabella


Bike Totaal Hoogland


 

Rabobank Amersfoort en omstreken

 

 

 

 

Adverteerders

Concordia

 

 

De Kolkrijst

 

H. Kommer vof

Kwaliteitsbakkerij vd Kletersteeg

 

Liersen Wielersport

 

 

 

 

 

Willems Poffertjes